Ik was vorige week op een feestje en omdat Brooke, één van onze vrienden, er opvallend goed en verzorgd uitzag, kwam het gesprek op schoonheidssalons. Haar schoonheidsspecialiste had precies de juiste subtiele kleur voor haar wenkbrauwen gekozen, en haar zeer lichte huid zag er prachtig schoon en sprankelend uit. Ik vertelde dat ik inmiddels was afgehaakt na de zoveelste tegenvaller. Ik had mijn wimpers laten verven vlak voordat we op vakantie gingen... maar toen de schoonheidsspecialiste klaar was en ik in de spiegel keek, zat er meer verf onder mijn ogen dan op mijn wimpers! Vreemd genoeg veegde ik de verf stiekem weg, zei er niets van en rekende de $150 af alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Ik wilde alleen maar weg zonder een scène te schoppen. Natuurlijk hoef ik je niet uit te leggen dat ik erna zo chagrijnig was dat ik daar nooit meer een nieuwe afspraak zal boeken. Pip, een andere vriendin, vertelde dat zij tijdens het online boeken van haar afspraak had aangegeven dat ze haar wimpers wilde laten verven. Maar toen ze eenmaal in de stoel lag, begon de specialiste doodleuk aan het verven van haar wenkbrauwen!

Automatische piloot

Ik heb in de loop der jaren talloze behandelingen ondergaan, ook tijdens vakanties in prachtige resorts. En eigenlijk is het me nooit bevallen. De reden? De meeste schoonheidsspecialistes behandelen hun cliënten op de automatische piloot. Ze kennen de routine zo goed, dat ze deze volkomen mechanisch afhandelen... zonder oog voor de individuele persoon in hun stoel. Elke behandeling volgt ongeveer dezelfde stappen, en na verloop van tijd hoeft niet meer nagedacht te worden. Het is logisch... maar zo kan het wèl gebeuren dat, in plaats van je wimpers, je wenkbrauwen geverfd worden, huh? Ook wordt elke nek- of hoofdmassage met precies dezelfde intensiteit uitgevoerd, wat in mijn geval tot een stijve nek leidde – au!

Bont-en-blauw

Veel mensen voeren hun werk mindless uit, dus zonder er nog over na te denken. Helaas zijn schoonheidsspecialistes geen uitzondering. En dat is ontzettend jammer. Want als één bezigheid zich bij uitstek leent om mindful uitgevoerd te worden, dan is het wel huidverzorging – omdat je al snel een diepe, haast meditatieve ontspanning ervaart als iemand je gezicht verzorgd, en je hoofd, nek, handen en voeten masseert. Maar terwijl alles in de schoonheidssalon mindfulness en ontspanning ademt – met heerlijke geurkaarsen en prachtige, meditatieve muziek in de achtergrond – wordt er gedachteloos geschrobd en gekneed totdat je bont-en-blauw uit de stoel rolt en je meer stress dan ooit voelt. Is het niet de hoogste tijd voor een nieuwe generatie schoonheidsspecialisten die hun behandelingen met al het goede van mindfulness verrijken?

Een nieuwe schoonheidssalon: hier moet je rekening mee houden

Bij het opzetten van een goede schoonheidssalon moet je rekening houden met een aantal praktische overwegingen.

Aan huis werken
Ga je aan de slag in een salon in je huis? Dit scheelt extra huur- en reiskosten, maar realiseer je dat je dan letterlijk bovenop je werk woont. Het risico is dat echt ontspannen en opladen er makkelijker bij inschieten. Je zult ook een verbouw-budget moeten vaststellen om een werkbare salon aan huis te creëren.

Pand huren
Ga je een pandje huren? Houd er dan rekening mee dat een lease-contract altijd voor een periode van meerdere jaren afgesloten wordt, en niet per maand. Het is dus een behoorlijk groot financieel commitment. Ook is het essentieel dat je een locatie huurt waar veel foot traffic is en je makkelijk te vinden bent voor nieuwe klanten. Aantrekkelijke locaties zijn meer gewild, en dus duurder. Maar deze leveren je uiteindelijk ook meer inkomsten op.

Mobiel werken
Zijn dit geen opties voor je, misschien vanwege plaatsgebrek of een beperkt budget, dan kun je een mobiele service aanbieden. Als schoonheidsspecialiste rijd je dan naar je cliënten toe, en bied je je diensten aan in hun huis. Dit is zeer geschikt als je het leuk vindt om met oudere mensen of gehandicapten te werken, die minder mobiel zijn en voor wie het een uitkomst is als jij bij hen langskomt.

Je specialisatie
Wil je cliënten helpen met serieuze huidproblemen, of wil je je meer toeleggen op make-up en visagie? Het is belangrijk om dit van tevoren te bepalen, omdat het een andere investering vereist. Voor huidverzorging waarbij je ook de probleemhuid wilt kunnen behandelen, zul je gedegen opleidingen moeten volgen en gespecialiseerde behandelingen en producten moeten bieden. Prachtige make-up voor de trouwdag en andere bijzondere gelegenheden vereist een goede visagie-opleiding, waarna je zult moeten investeren in een complete range aan professionele make-up-producten.

Producten
Veel starters beginnen met goedkope producten omdat het opstarten van een salon al zoveel investering vereist. Maar goedkope producten trekken vanzelfsprekend mensen die minder budget hebben: is dat de doelgroep die je voor ogen hebt? Wil je je richten op een doelgroep die wat meer te besteden heeft, kies er dan vanaf het begin voor om met goede merken te werken. Overstappen van een goedkoop naar een duurder merk veroorzaakt immers prijsstijgingen in je behandelingen, waardoor je je net opgebouwde klantenkring kunt verliezen.

Je doelgroep
Je doelgroep bepaalt ook de inrichting van je salon. Een doelgroep van young professionals met meer geld vindt een mooie, rustgevende inrichting belangrijker dan vrouwen van middelbare leeftijd die het moeilijker vinden om geld aan zichzelf uit te geven. Young professionals kun je ook duurdere merken verkopen dan cliënten uit de middenklasse, die eerder voor gedegen huidverzorging komen en tips om er mooi uit te zien zonder dure ingrepen. Wil je extra's aanbieden, zoals dubbele behandelstoelen voor duo-behandelingen, of een massagestoel, probeer dan niet te beknibbelen maar kies een goed merk. De massagestoel van Komoder biedt niet alleen zachte en diepe massage-opties met diverse intensiteit-niveaus, maar ook ultiem ligcomfort voor je cliënten. Zo vergroot je de kans dat je klanten vaker een behandeling willen boeken, en ook hun vrienden enthousiast maken over jouw bijzondere salon.

Voeg mindfulness toe

Als je eenmaal aan de slag bent in je nieuwe salon, zul je merken dat elke cliënt anders is. Maar of je klant heel druk is of heel stil, waak er zelf altijd voor dat jij en je salon rust uitstralen. Laat je niet verleiden om druk mee te kletsen met een drukke cliënt. Focus daarentegen op je taken, en voer deze met rustige aandacht uit. Trap niet in de val van de automatische piloot, waarbij je half-slaapwandelend door de behandeling gaat en de klant routineus 'afhandelt'. Blijf wakker en alert, en tune in op de energie van je klant. Elke klant heeft een iets andere aanpak nodig, en probeer hierin te voorzien. Dit is niet alleen fijn voor de klant, maar ook essentieel voor jezelf. Want alleen zo houd je je bezigheden interessant en afwisselend, en voorkom je werkstress. Als je de meditatieve kwaliteit van mindfulness aan de uitvoering van je behandelingen toevoegt, zul je merken dat je jezelf oplaadt in plaats van uitput. Want met mindfulness blijf je dicht bij jezelf en kom je tot rust, waar je ook bent en wat je ook doet.

Oprechte aandacht

Ik ga volgende maand een afspraak boeken bij de schoonheidsspecialiste van Brooke. Nee, ik zal me niet meer wagen aan het verven van wimpers, maar ik zal kiezen voor een standaard schoonheidsbehandeling met massage om te zien met welke mindset de specialiste haar werk benadert. Als blijkt dat ze mij behandelt als een mens en niet als een nummer, met oprechte aandacht en rustige focus, dan kan zij voortaan zeker rekenen op mijn klandizie!