PLANNINGEN MAKEN, MULTITASKEN en prioriteiten stellen: het wordt niet alleen op het werk van ons gevraagd, maar we maken ons er thuis ook schuldig aan.
Van alles wat we op een dag moeten doen, willen we inschatten hoe belangrijk die diverse taken eigenlijk zijn. De dringend taken krijgen voorrang en moeten het eerst af. De niet-dringende taken worden naar achteren geschoven en doen we wel in de tijd die we over hebben.
Het lijkt zo simpel, maar toch worstelen we allemaal dagelijks met ad-hoc werkzaamheden: die vervelende tussendoortjes die ons van het ‘echte’ werk afhouden maar toch altijd urgent zijn en nu moeten gebeuren.
Het gevolg is dat we bijna elke dag volkomen versnipperd en gestrest doorbrengen, waarna we uiteindelijk met een ontevreden gevoel in bed stappen: ‘Heb ik verdorie nóg niet dat belangrijke project afgekregen!’
Het stellen van prioriteiten lijkt heel cool en professioneel, maar is in feite slechts een vorm van oordelen: ‘Deze klus is belangrijk, deze klus is niet belangrijk.’
Dit oordelen veroorzaakt stress. Want zodra er een als ‘onbelangrijk’ bestempelde taak op je pad komt, ervaar je die taak als een stoorzender die je van je ‘belangrijke’ taak houdt. Hoe vaak komt het niet voor dat je de hele dag stoorzenders zit weg te werken, onderwijl denkend aan je ‘belangrijke’ taak waar je maar niet aan toekomt…
Ik vergelijk het met de operatiekamer versus de EHBO. Je denkt dat je chirurg bent en vandaag eens lekker aan de slag kunt met je mooie, dure, uitdagende operatie, tot je ontdekt dat je ongewild op de EHBO terecht bent gekomen en daar aan de lopende band pleisters zit te plakken en schaafwonden schoonmaakt.
Toch heb ik goed nieuws. Want deze stress is te voorkomen als we niet oordelen. Dat wil zeggen: wanneer we alle taken die er tijdens een dag op ons pad komen, als ‘Belangrijk Genoeg’ zouden bestempelen. Waarom? Omdat we er onze kostbare, menselijke energie in zullen steken. En zo kunnen we ook al die schijnbaar onbenullige klusjes en ad-hoc taken als belangrijk beschouwen in plaats van deze geërgerd af te raffelen.
Maak geen verschil tussen ‘belangrijk’ en ‘onbelangrijk’ maar bestempel al je taken als ‘belangrijk genoeg'.
Doe Mindfulness Vandaag
Kies een dag waarop je bewust alle werkzaamheden als ‘belangrijk’ gaat beschouwen:
- Je mooie, prestigieuze project waar je al een tijd aan werkt.
- Die vraag van je collega waardoor je even iets moet opzoeken in je computer.
- Dat telefoontje van een klant dat om een directe reactie vraagt.
- Die dringende e-mail die je al een week voor je uit had geschoven en nu toch echt beantwoord moet worden.
- Het kwartiertje aan de telefoon met je beste vriendin die in scheiding ligt en even stoom moet afblazen.
- De meeting die een half uur uitloopt.
Begin met je mooie project en werk er rustig aan. Maar als er iets tussendoor komt, dan accepteer je dat en geeft het je volledige aandacht. Want ook dat tussendoortje is vandaag belangrijk, eenvoudigweg omdat jij er je menselijke energie in zult steken. Na het meebewegen met dit tussendoortje ga je weer verder aan je mooie project, totdat het volgende tussendoortje zich aandient.
Neem alle tussendoortjes zoals ze komen. Accepteer hen met waardigheid. En besteed er vervolgens je oprechte aandacht aan. Rustig, gefocust en respectvol.
Aan het eind van de dag kun je terugkijken op een dag vol prestaties, waarop je niets hebt hoeven afraffelen maar in plaats daarvan je collega’s, klanten en vrienden met oprechte aandacht hebt geholpen. Je hebt elke ‘stoorzender’ uit de grijze brij van frustratie getild en alles met rustige aandacht en waardigheid beantwoord en volbracht.
Ik garandeer je dat je na deze dag vol mindfulness en rustig bewustzijn – zonder oordelen dus – met een heel ander gevoel naar huis zult gaan. Net als al die mensen die je om je aandacht vroegen :-)))
Succes!
Marisa